УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ МАРКУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНО ЧИСТИХ ТОВАРІВ
DOI:
https://doi.org/10.26642/jen-2016-4(78)-192-201Ключові слова:
екологічне маркування, органічне маркування, екологічне сертифікація, стандарти, еко-продукція, біо-продукція, органічна продукція, знаки екологічного маркування, знаки органічного маркуванняАнотація
Основою життєдіяльності будь-якого суспільства є безпечне природне навколишнє середовище, що залишається не лише запорукою добробуту та якості життя, але й гарантією подальшого розвитку людської цивілізації. Саме тому в сучасному світі питання збереження природного середовища набувають особливої актуальності. Поступове усвідомлення людством нових загроз (високий ступінь зосередженості шкідливих виробництв; високий рівень ресурсо- та енергоспоживання; відсутність сучасних екологічних технологій; повільна, але неминуча
деградація генофонду населення через споживання неякісної та в більшості випадків шкідливої для здоров’я продукції тощо) примушують суспільство шукати нові підходи до соціально- економічного розвитку та природокористування. Одним із таких підходів є впровадження екологічного та органічного маркування. Саме маркування є джерелом інформації про чистоту, безпечність і якість пропонованої на ринку продукції; ефективним інформаційним механізмом, який є свого роду знаком якості пропонованої на ринку продукції. Сучасна практика екологічного та органічного маркування товарів спрямована на підвищення рівня інформованості споживача і зміну моделей його купівельної поведінки до потреби охорони навколишнього середовища. Особливістю більшості систем маркування екологічно чистої та безпечної продукції є обов’язковість дотримання встановлених вимог щодо використовуваних виробниками сировинних матеріалів і технологій з огляду на їхній потенційний екологічний вплив. Маркування екологічно чистої та безпечної продукції – це зниження негативного впливу на навколишнє природне середовище, та зменшення негативної дії на здоров’я населення. Воно є наслідком змін в економічному середовищі, а саме: підвищення соціально-етичних вимог до продукції; зростання рівня інтегрованості виробників та обслуговуючих організацій; задоволення вимог споживачів на різноманітну продукцію; глобалізації економічного простору;
різкого скорочення часу на розробку, стандартизацію і випуск продукції. Маркування – це своєрідний крок в бік Євроінтеграції та правового врегулювання відносин між покупцем (споживачем) та виробником. Виконання всіх перелічених вище заходів сприятиме
впровадженню інноваційних технологій більш чистого виробництва, раціональному використанню матеріальних та енергетичних ресурсів, збалансованому розвитку економіки, випуску безпечної для здоров’я людини та довкілля продукції, підвищенню конкурентоспроможності вітчизняного товаровиробника на міжнародному ринку, зміцненню
експортного потенціалу, зменшенню інвестиційних ризиків за екологічними факторами.
Посилання
Borodkina N.O., Tsaruk I.M. (2016), «Rol’ ekologichnogo markuvannya v pocylenni konkurentospromozhnosti vitchyznyanyh pidpryyemstv», Zbirnyk tez dopovidejVseukrajins’koji naukovo-praktychnoji on-line konferentsiji aspirantiv, molodyh uchenyh ta studentiv, prysvyachenoji Dnyu nauky (m. Zhitomyr, 13 travnya 2016 r.), Zhitomyr, pp. 229–230, Ukraine.
«Vprovadzheno obov’yazkovu vymogy: pry ekologichnomu markuvanni – vkazuvaty reyestratsijnij nomer ekologichnogo sertyficatu», available at: http://www.ecolabel.org.ua/novini/545-new.html
Galyk I, Semak B., (2008), «Zarubizhnyj dosvid ekomarkuvannya tovariv», Tovary i Rynki, vol. 1, pp. 159–164.
«Ekologichne markuvannya: teoriya omany po-ukrajnski», (2011), available at: http://organic.ua/uk/2011/21eskoy markirovki», available at:
«Znaki ekologicheskoy markirovki», available at: http://www.ukragroconsult.com/partnerstvo/spravochnik/poleznaya-informaciya-po-miru/znakiekologicheskoi-markirovki
Mal’kova T. «Derzhavnyj logotip dlya organichnoji produktsiji – ukrajins’ke staye vidomym», available at: http://organicinfo.ua
«Minagropolityky prezentuvalo derzhavnyj logotype dlya organichnoyi produktsiyi», available at: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=248812469
«Pro zatverdzhenya Tehnichnogo reglamentu z ekologichnogo markuvannya»: Postanova KMU vid 18.05.2011 №529, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/529-2011-%D0%BF
«Rozrobleni pravyla dlya markuvannya organichnoji produktsiji», available at: http://www.csm.kiev.ua/index.php option=com_content&view=article&id=2534%ЗА2014-04-11-06- 13-46&catid=1% ЗАlatest-news&Itemid=18&lang=uk
Skrypchuk P.M., Borovets’ N.V., (2011), «Innovatsiji ekologichnogo marketyngu: rozrobka kryterijiv ekologichnogo markuvannya, derzhavnyj ta komertsijnyj interes», Visnyk Khmel’nytskogo natsional’nogo universytetu, vol.6, pp.148–152.
«Stvoreno nezalezhnu ekspertyzu komisiyu z rozglyadu phaktiv zastosuvannya sub’yektamy gospodaryuvannya nekorektnyh (sumnivnykh) ekologichnykh ta organichnykh markuvan’ chy tverdzhen’ vidnosno tovariv chu poslug» available at: http://www.zhiva planeta.org.ua/novuny/402- new.html
Shkuratov O.I., Kovaliv O.I., (2012), «Organizatsijno-ekonomichnyj mekhanizm ekologichnoj bezpeky v agrarnomu sektori ekonomiky», Stalyj rozvytok ekomomiky, vol.2, pp. 34–37.
«Ekologicheskaya markirovka: «Goluboy Angel», available at: http://roscontrol.com/prodject/ article/ekologicheskaya-markirovka-goluboy-angel
«Ekologicheskaya markirovka: «Ekoznak», available at: http://roscontrol.com/prodject/article/ ekologicheskaya-markirovka-eko-znak
«Ekologicheskaya markirovka: «Euro-Flauer», available at: http://rektis.com.ua/index.php/ certifications/21-sertifikaty/97-euro-flower
ISO 14024 (DSTU 14024), Ekologichne markuvannya ta deklaratsji. Ekologichne markuvannya typy I, Pryntsipy ta metody (ISO 14024:1999, IDI), Derzhspozhivstandart Ukrajiny, Kyjv, IV, 10 p.
available at: http://www.organic.com.ua/uk/homepage/2010-01-26 13-39-48
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Ірина Михайлівна Царук, Юлія Борисівна Шпильова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та у відкритому доступі в електронному архіві університету та на сайті журналу.