ВПЛИВ ДЕФІЦИТУ НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧА

Автор(и)

  • Тарас Юрійович Кулаковський Житомирський державний університет ім. І.Франка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.26642/jen-2016-3(77)-71-79

Ключові слова:

попит на товар, дефіцит товару, економічна теорія, теорія реактивного опору, теорія товару, «раціональна людина», економічна наука, психологічна наука, ціна, якість, маніпулювання, свобода

Анотація

Дана стаття присвячена аналізу впливу дефіциту товару на споживацьку поведінку та на особливості сприймання споживчих якостей дефіцитного товару. Розглянуто та піддано критичному аналізу питання впливу дефіциту на поведінку споживача в межах економічної теорії, теорії реактивного опору та теорії товару. Зазначено відмінності в поясненні впливу дефіциту на поведінку в економічній та психологічній науках. Експериментально доведено вплив дефіциту, як ізольованого фактору, на поведінку споживача та вплив дефіциту на сприймання споживчих якостей товару. Згідно з теорією реактивного опору дефіцит товару людиною сприймається як обмеження її свободи, що спричиняє опір як реакцію у відповідь на можливе обмеження свободи дій. Це підсилює бажання володіти недоступним товаром. З метою підтвердження психологічного впливу дефіциту на вітчизняного споживача був розроблений та проведений експеримент, який підтвердив висунуті гіпотези: дефіцит товару впливає на поведінку споживача – він схильний віддавати перевагу дефіцитному товару та схильний вважати його більш якісним. Така поведінка споживача відносно дефіцитного товару може бути використана маркетологами для просування товару на ринку.

Біографія автора

Тарас Юрійович Кулаковський, Житомирський державний університет ім. І.Франка

Kulakovsky T.U. 

Посилання

Vasyl'kevych, L.O. and Tsymbal, O.I. (2012), “Systema pokaznykiv kil'kisno-yakisnoi' ocinky povedinkovyh reakcij spozhyvachiv na rynku pidpryemstv turystychnoi' sfery” [The system parameters of quantitative and qualitative mark of behavioural reactions of consumers on the market of travel sphere], Efektyvna ekonomika, No. 2.

Bazylevych, V.D., Popov, V.M. and Grazhevs'ka, N.I. (2006), Ekonomichna teoriya: Politekonomiya [Economic theory: Political economy], in Bazylevych, V.D. (Ed.), Znannya, Kyiv, 631 p.

Lozhkin, G.V. and Komarovs'ka, V.L. (2009), “Spozhyvats'ka povedinka” [Consumer behavior], Praktychna psyhologiya ta social`na robota, No. 4, pp. 1–9.

Maksymenko, S.D., Mazaraki, A.A., Kulakovs'ka, L.P. and Kulakovs'kyj, T.Yu. (2012), Pidpryemnystvo: psyhologichni, organizacijni ta ekonomichni aspekty [Entrepreneurship: psychological, organizational and economic aspects], KNTU, Kyiv, 720 p.

Panok, V., Tytarenko, T. and Chepeleva, N. (1999), Osnovy praktychnoi' psyhologii` [Fundamentals of Practical Psychology], Lybid', Kyiv, 224 p.

Sidorenko, E.V. (2000), Metody matematicheskoy obrabotki v psihologii [The methods of mathematical processing in psychology], OO “Rech”, St. Petersburg, 350 p.

Smith, A. (2007), Issledovanie o prirode i prichinah bogatstva narodov [Inquiry into the nature and causes of the wealth of nations], Eksmo, Moskow, 960 p.

Chaldini, R. (1999), Psihologiya vliyaniya [Psychology of influence], PiterKom, St. Petersburg, 272 p.

Bozzolo, A.M. and Brock, T.C. (1992), “Unavailability effects on message processing: A theoretical analysis and empirical test”, Basic and Applied Social Psychology, No. 13 (1), pp. 93–101.

Brehm, J. (1966), Theory of psychological reactance, New York, NY, 135 р.

Brock, T.C. and Brannon, L.A. (1992), “Liberalization of commodity theory”, Basic and Applied Social Psychology, No. 13 (1), pp. 135–144.

Brock, T.C. (1968), “Implications of commodity theory for value change”, in Greenwald, A.G., Brock, T.C. and Ostrom, T.M. (Eds.), Psychological foundations of attitudes, Academic Press, New York, NY, pp. 243–215.

Belk, R. (2013), “Extended Self in a Digital World”, Journal of Consumer Research, Vol. 40, No. 3, pp. 477–500, available at: www.jstor.org/stable/10.1086/671052 (accessed 21.01.2014).

Lynn, M. (1989), “Scarcity effects on desirability: Mediated by assumed expensiveness?”, available at: http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/178 (accessed 06.07.16).

Lynn, M. (1991), “Scarcity effects on value: A quantitative review of the commodity theory literature”, available at: http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/179 (accessed 06.07.16).

Lynn, M. and Harris, J. (1997), “The desire for unique consumer products: A new individual differences scale”, available at: http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/183 (accessed 06.07.16).

Lynn, M. and Harris, J. (1997), “Individual differences in the pursuit of self-uniqueness through consumption”, available at: http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/149 (accessed 06.07.16).

Fromkin, H.L. (1973), “The psychology of uniqueness: Avoidance of similarity and seeking of differences”, research paper 438, Purdue University, Institute for Research in Behavioural, Economic, and Management Sciences.

Snyder, C.R. and Fromkin, H.L. (1980), Uniqueness: The human pursuit of difference, Plenum, New York, USA.

Verhallen, T. M. M. and Robben, H. S. J. (1995), “Unavailability and the evaluation of goods”, Kyklos, No. 48 (3), pp. 369–387.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-10-12

Як цитувати

Кулаковський, Т. Ю. (2016). ВПЛИВ ДЕФІЦИТУ НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧА. «Вісник ЖДТУ»: Економіка, управління та адміністрування, (3(77), 71–79. https://doi.org/10.26642/jen-2016-3(77)-71-79