КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Ірина Василівна Саух Житомирський державний технологічний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.26642/jen-2016-1(75)-113-122

Ключові слова:

система туризму, мета туризму, функції туризму, завдання туризму, функціональна підсистема туризму, суб’єктно-об’єктна підсистема туризму, забезпечувальна підсистема туризму, форми туризму, внутрішній туризм, виїзний туризм

Анотація

Доведено, що однією з причин недостатнього розвитку туристичної сфери в Україні є відсутність цілісних наукових концепцій щодо визначення системи туризму, розкриття його сутності, різноспрямованість теоретичних підходів до формування мети, завдань, видів, форм та засобів туризму. Це обумовлює суперечливість категоріально-понятійного апарату, який в подальшому є основою нормативно-правових актів, що регламентують сферу туризму. Туризм досліджено у вузькому та широкому аспектах. У широкому розумінні до туризму належить будь-який маршрут переміщення людини у просторі, що виходить за межі буденності або повсякденних справ. У вузькому значенні до туристичних належать всі спеціально організовані маршрути по переміщенню громадян, що здійснюються за їх рахунок (або за рахунок організацій, що їх відправили), крім переміщень, пов’язаних із виконанням професійних обов’язків. Фактично організацією туризму у вузькому значенні займаються спеціальні організації (туристичні фірми, бюро, агентства та ін.), які є суб’єктами туристичної діяльності. Різноспрямованість наукових підходів до трактування туризму обумовлює доцільність застосування системного підходу до його дослідження. Виходячи з наданої характеристики складових туризму, для побудови його концептуальної моделі доцільно виокремити суб’єктно- об’єктну, функціональну та забезпечувальну підсистеми системи туризму. Запропонована модель сприятиме уточненню теоретичних основ туризму та розробці напрямів його розвитку в сучасних умовах України.

Біографія автора

Ірина Василівна Саух, Житомирський державний технологічний університет

I.V. Saukh

Посилання

«Turystychna dijal'nist' v Ukrai'ni u 2013 roci» (2014), Kyev, available at: http://ukrstat.gov.ua

Azarov, V.I. and Tumanov, S.Yu. (1998), „Ekonomika turisticheskogo rynka”, Ekonomika turisticheskogo rynka, IPK gossluzhby, Moskva.

Birzhakov, M.B. (2000), Vvedenie v turizm, Izdatel'skiy dom «Gerda», Sankt-Peterburg, 192 р.

Buylenko, V.F. (2008), Turizm, Feniks, Rostov n/D, 416 р.

Ljubiceva, O.O. (2002), Rynok turystychnyh poslug (geoprostorovyj aspekt), Al'tepreks, Kyev.

Sokol, T.G. (2006), Osnovy turyzmoznavstva, ZAT «Slov’jans'kyj dim», Kyev, 76 р.

Kyfjak, V.F. (2008), Organizacija turyzmu, Knygy-HHI, Chernivci, 344 р.

Chornen'ka, N.V. (2006), Organizacija turystychnoi' industrii', Atika, Kyev.

„International tourism generates US$ 1.4 trillion in export earnings” (2014), Barometr Svitovogo Turyzmu JuNVTO, available at: http://media.unwto.org/press-release/2014-05-13/international-tourism-generatesus-14-trillion-export-earnings (Accessed 20, June 2014)

«Growth in receipts equals growth in international arrivals in 2013» (2014), International tourism receipts, available at: http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/ unwto_barom14_02_apr_excerpt_0.pdf

Balashova, R.I. (2008), „Rozvytok metodiv ocinky efektyvnosti dijal'nosti turystychnyh pidpryjemstv”, Visnyk DITB, № 12, рр. 99–105.

Shvab, L.I. and Kostrycja, M.M. (2007), Mizhnarodni standarty turystychnyh poslug, ZhDTU, Zhytomyr, 196 р.

Bojko, M.G. (2009), „Fenomen turyzmu: peredumovy formuvannja cinnisno-orijentovanyh aspektiv upravlinnja”, Visnyk DITB, № 13, рр. 12–25.

Bilec'ka, I.M. (2009), Formuvannja ekonomichnoi' modeli strategichnogo upravlinnja turystychnym pidpryjemstvom: dissertation, Ternopil's'kyj nacional'nyj ekonomichnyj universytet, Ternopil'.

Kucherenko, V.S. Osoblyvosti ta suchasni tendencii' upravlinnja turystychnoju sferoju, Instytut mizhnarodnyh vidnosyn Nacional'nogo aviacijnogo universytetu, available at: http://zavantag.com/docs/index-22506858.html?page=28 5

Gorbуleva, Е.M. (2011), Еkonomyka predpryjatyj turyzma, BGEU, Mynsk, 295 р.

Zakon Ukrai'ny «Pro vnesennja zmin do Zakonu Ukrai'ny «Pro turyzm» vid 15.01.2015 : № 124-VIII, VVR (2015), № 14.

Macuk, V.M. (2011), „Suchasni tendencii' ta perspektyvy rozvytku turyzmu v Ukrai'ni”, Visnyk Mariupol's'kogo derzhavnogo universytetu, Serija : Ekonomichni nauky, Vyp. 1, рр. 43–48.

Mal's'ka, M.P., Hudo, V.V. and Cybuh, V.I. (2004), Osnovy turystychnogo biznesu, Centr navch. l-ry, Kyev, 272 р.

Aleksandrova, A.Ju. (2004), Mezhdunarodnуj turyzm, Aspekt Press, Moskva, 470 р.

Kostrycja, M. (2006), Sil's'kyj turyzm: teorija, metodologija, praktyka, ZhDTU, Zhytomyr, 196 р.

Ysmyeva, R.T. (2011), Upravlenye еffektyvnost'ju funkcyonyrovanyja organyzacyj turystycheskogo byznesa: author’s abstract, Mahachkala.

Almashij, Ja.I. (2012), „Teoretyko-metodologichni zasady efektyvnoi' dijal'nosti turyzmu v suchasnij rynkovij ekonomici”, Visnyk Chernivec'kogo torgovel'no-ekonomichnogo instytutu, Vyp. 2, available at: http://tourlib.net/statti_ukr/almashij.htm

Blank, Y.A. (1999), Osnovу fynansovogo menedzhmenta, Nyka-Centr, Kyev, T. 1, 592 р., T. 2, 512 р.

Efremova, Y.N. (2010), Formyrovanye strategycheskogo upravlencheskogo ucheta і analyza zatrat v sel'skohozjajstvennуh organyzacyjah: dissertation, Orlovskyj gos. tehnycheskyj un-t, Orel.

Zalevskyj, V.A. (2009), Upravlencheskaja uchetno-analytycheskaja systema proyzvodstvennуh zatrat dlja celej strategycheskogo menedzhmenta: teoryja і metodologyja: dissertation, Orel, 35 р.

Kudla, N.Je. (2012), Menedzhment turystychnogo pidpryjemstva, Znannja, Kyev, 343 р.

”Oficijnyj sajt upravlinnja kul'tury Zhytomyrs'koi' oblasnoi' derzhavnoi' administracii'„, available at: http://ukt.zhitomir-region.gov.ua/

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-15

Як цитувати

Саух, І. В. (2016). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ. «Вісник ЖДТУ»: Економіка, управління та адміністрування, (1(75), 113–122. https://doi.org/10.26642/jen-2016-1(75)-113-122