Корпоративна культура в системі управління змінами підприємства

Автор(и)

  • Наталія Сергіївна Приймак Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.26642/jen-2019-2(88)-91-97

Ключові слова:

зміни, управління змінами, опір змінам, корпоративна культура, соціальна система, людський фактор виробництва

Анотація

Актуалізація корпоративної культури у системі управління змінами пов’язана із наступними немаловажними аспектами, які визначають розуміння корпоративної культури у фокусі змін: успіх провадження змін на підприємстві залежить насамперед, від людського фактору змін; в процесі змін організація розглядається як відкрита система; концепція беззупинного розвитку чи усунення процесів стагнації вимагають від системи менеджменту підприємства акцентів на соцаільних чинниках; ринкова орієнтація підприємств та впровадження стратегічних змін вимагають від підприємства застосування стратегічних інструментів управління всіма тактичними та функціональними складовими; в ході впровадження змін акценти системи менеджменту змін зміщуються із матеріальних чинників на нематеріальні; вплив опору на успіх провадження змін в організації залежить від його прийнятності в тій чи іншій корпоративній культурі; генерація, розробка та реалізація змін залежать від рівня саморозвитку суб’єктів змін. У статті визначено зв'язок системи управління змінами підприємства та корпоративної культури, який проявляється у наступних втіленнях останньої: характеристиці соціальної системи; складовій внутрішнього середовища; продуцента синергійного ефекту змін та їх релевантності цілям, які визначені керівництвом підприємства; чинника використання людського фактору виробництва (впливає на продуктивність праці, плинність кадрів, рівень абсентеїзму); чинника опору змінам; стратегічного ресурсу. Визначено, що під корпоративною культурою в фокусі управління змінами пропонується розуміти систему цінностей, переконань, вірувань, уявлень, очікувань, символів, а також дієвих принципів, норм поведінки, традицій, ритуалів тощо, які склалися на підприємстві під впливом місії, філософії існування та життєвого циклу організації та визначають досягнення цілей управління змінами. У даному контексті, метою корпоративної культури підприємства можна вважати створення сприятливих умов та формування поведінки персоналу, що сприяє реалізації змін. Автором обґрунтовано, що ставлення до змін формується на третьому, невидимому, глибинному рівні корпоративної культури, на якому визначається тип реакції на зміни: підтримка, нейтралітет чи опір змінам. Генерація опору змінам відбувається залежно від підходів до формування корпоративної культури. Згідно даної гіпотези обґрунтовано три рівні опору та рівні корпоративної культури (індивідуальний, груповий та системний).

Біографія автора

Наталія Сергіївна Приймак, Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського

N.S. Pryymak

Посилання

Apostoljuk, O. (2016), «Korporatyvna kul'tura jak instrument efektyvnogo menedzhmentu pidpryjemstva v pidvyshhenni jogo konkurentospromozhnosti», Ekonomichnyj chasopys Shidnojevropejs'kogo nacional'nogo universytetu imeni Lesi Ukrai'nky, No. 2, pp. 68–73.

Beljak, T.O. (2014), «Korporatyvna kul'tura: docil'nist' jakisnyh zmin z urahuvannjam priorytetiv innovacijnogo rozvytku», Visnyk Chernivec'kogo torgovel'no-ekonomichnogo instytutu, Ekonomichni nauky, Issue 4, pp. 129–136, URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2014_4_16

Vynogradova, O.V. and Jevtushenko, N.O. (2016), «Korporatyvna kul'tura jak strategichnyj instrument v systemi upravlinnja telekomunikacijnymy pidpryjemstvamy», Ekonomika. Menedzhment. Biznes, No. 4, pp. 38–44, URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecmebi_2016_4_7

Gevko, V.L. (2018), «Organizacijna kul'tura pidpryjemstva ta osoblyvosti i umovy i'i' zminy», Investycii': praktyka ta dosvid, No. 16, URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/16_2018/4.pdf

Zaharchenko, V.I. (2005), Jekonomicheskij mehanizm processa novovvedenij, in Prodiusa, I.P. (ed), AOZT IRZNTiT, Odessa, 450 p.

Kam’jans'ka, O.V. (2010), «Korporatyvna kul'tura v systemi upravlinnja innovacijnym pidpryjemstvom», Ekonomika ta derzhava, No. 8, pp. 23–24, URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2010_8_7

Kopytko, M.I. (2016), «Korporatyvna kul'tura pidpryjemstv: istorija vynyknennja ta sutnist'», Prychornomors'ki ekonomichni studii', Issue 9 (1), pp. 86–91.

Krasovs'ka, O.Ju. (2017), «Genezys ponjattja «korporatyvna kul'tura pidpryjemstva», Ekonomichnyj visnyk Zaporiz'koi' derzhavnoi' inzhenernoi' akademii', Issue 6 (1), pp. 89–93.

Synyc'ka, O.I. (2014), «Korporatyvna kul'tura: typologizacija, funkcii' ta kryterii' zabezpechennja u formuvanni social'no-trudovyh vidnosyn na rynku praci Ukrai'ny», Naukovyj visnyk Hersons'kogo derzhavnogo universytetu, Serija Ekonomichni nauky, Issue 5 (3), pp. 255–261.

Tarasova, O.V. and Marinova, O.V. (2013), «Korporatyvna kul'tura jak instrument efektyvnogo menedzhmentu pidpryjemstva», Ekonomika harchovoi' promyslovosti, No. 3, pp. 28–32.

Chepeljuk, M.I. (2013), «Rol' korporatyvnoi' kul'tury pidpryjemstva v koncepcijah organizacijnyh zmin», Problemy formuvannja ta realizacii' konkurentnoi' polityky, materialy III Mizhnar. nauk.-prakt. konf., m. L'viv, 19–20 veres. 2013 r., Nacional'nyj universytet «L'vivs'ka politehnika» [ta inshi], ArtDruk, L'viv, pp. 258–259.

Shemchuk, L.O. (2013), «Korporatyvna kul'tura jak predmet naukovyh doslidzhen'», Naukovi zapysky Vinnyc'kogo derzhavnogo pedagogichnogo universytetu imeni Myhajla Kocjubyns'kogo, Serija Pedagogika i psyhologija, Vyp. 40, pp. 133–137.

Fayol, H. (1923), Administration Industrielle et Générale, Translated by Babyna-Korenja, B.V., Moskva, [Online], available at: http://gtmarket.ru/laboratory/basis/5783

Smircich, L. (1983), «Concept of culture and organizational analysis», Administrative Science Quaterly, Vol. 28, pp. 339–358.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-09

Як цитувати

Приймак, Н. С. (2019). Корпоративна культура в системі управління змінами підприємства. «Вісник ЖДТУ»: Економіка, управління та адміністрування, (2(88), 91–97. https://doi.org/10.26642/jen-2019-2(88)-91-97

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ