Бюджетування як основа стратегічного планування на підприємствах малого і середнього бізнесу в Україні
DOI:
https://doi.org/10.26642/jen-2019-1(87)-190-196Ключові слова:
стратегічне планування, стратегія, бюджетування, стратегічно орієнтоване бюджетування, збалансована система показниківАнотація
Сучасне конкурентне середовище функціонування вітчизняних підприємств малого і середнього бізнесу вимагає впровадження ефективних методів управління фінансами, одним із яких є бюджетування. Однак, впровадження бюджетування не буде ефективним, якщо не матиме взаємозв’язок зі стратегією підприємства. Процес формування і виконання стратегічних планів суб’єктів підприємництва тривалий та вимагає оптимізації усіх процесів, пов’язаних із бюджетуванням. У зв’язку з цим, у статті визначено роль процесу бюджетування у системі стратегічного планування на підприємствах малого і середнього бізнесу. Досліджено погляди зарубіжних та вітчизняних авторів щодо визначення понять: «бюджетування», «стратегія», «стратегічне планування», дано визначення стратегічно орієнтованого бюджетування. Досліджено необхідність та особливості впровадження стратегічно орієнтованого бюджетування з метою досягнення підприємством намічених стратегічних цілей. Незважаючи на те, що проблемам і перспективам впровадження бюджетування на підприємствах присвячено немало досліджень науковців та практиків, питання стратегічно орієнтованого бюджетування залишається досі не розкритим і не вирішеним. Існує декілька точок зору щодо концепцій стратегічно орієнтованого бюджетування. В основі однієї з найпоширеніших – збалансована система показників, розроблена Р.Капланом і Д.Нортоном. Завдяки стратегічному бюджетуванню на підприємствах малого та середнього бізнесу можливо досягти активізації економічних процесів та забезпечити економічне зростання в Україні.Посилання
Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie, Translated from English by Ansoff, I., in Evenko, L. (ed.), Jekonomika, Moskva, 358 p.
Borgardt, E.A. (2013), «Strategicheskoe upravlenie ustojchivym razvitiem predprijatija», Aktual'nye problemy jekonomiki i prava, No. 1 (25), pp. 55–61.
Shim, D.K. and Sigel, D.G. (2008), Osnovy bjudzhetirovanija i bol'she, spravochnik po sostavleniju bjudzhetov, Vershina, Moskva, 368 p.
Dovbush, N.Je. (2011), «Sutnist' bjudzhetuvannja na pidpryjemstvah malogo i seredn'ogo biznesu», Formuvannja rynkovyh vidnosyn v Ukrai'ni, No. 2, pp. 193–196.
Donec', L.I. and Davydjuk, I.V. (2010), «Strategichne planuvannja jak bazova skladova strategichnogo upravlinnja malymy pidpryjemnyc'kymy strukturamy», Visnyk Zaporiz'kogo Nacional'nogo universytetu, No. 4 (8), pp. 16–22.
Mincberg, G., Al'strjend, B. and Ljempel, Dzh. (2000), Shkoly strategij, in Kapturevskij, Ju.N. (ed.), Translated from English, Piter, Sankt-Peterburg, 336 p.
Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (2003), Sbalansirovannaja sistema pokazatelej. Ot strategii k dejstviju, ZAO «Olimp-Biznes», Moskva, 214 p., [On-line], available at: https://www.pwc.ru/ru/training/assets/balanced-scorecard.pdf
Tereshhenko, O.O. (2002), «Teoretychni zasady bjudzhetuvannja na pidpryjemstvi», Finansy Ukrai'ny, No. 11, pp. 17–20.
Hruckij, V.E., Sizova, T.V. and Gamajunov, V.V. (2005), Vnutrifirmennoe bjudzhetirovanie: nastol'naja kniga po postanovke finansovogo planirovanija, Finansy i statistika, Moskva, 400 p.
Chandler, A. (1973), Strategy and Structure, Addison-Wesley, Cambridge, Massachusetts.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Оксана Дмитрівна Гордей, Ніна Євгенівна Довбуш
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та у відкритому доступі в електронному архіві університету та на сайті журналу.