Оцінка маркетингового потенціалу підприємства: компаративний аналіз наукових підходів
DOI:
https://doi.org/10.26642/jen-2019-1(87)-72-82Ключові слова:
маркетинговий потенціал, маркетингові ресурси, зовнішні можливості, оцінкаАнотація
У статті проаналізовано різні підходи науковців до визначення сутності маркетингового потенціалу, його структурних елементів та методики оцінки ефективності маркетингового потенціалу. Власне розуміння поняття «маркетинговий потенціал» дало змогу виокремити чіткі його складові, а також напрями оцінки ефективності маркетингового потенціалу в діяльності суб’єкта господарювання. Здійснений аналіз наукових підходів дав змогу зрозуміти, що маркетинговий потенціал є поєднанням маркетингових ресурсів, резервів та зовнішніх можливостей підприємства. Виокремлені складові елементи маркетингового потенціалу включають матеріальні, нематеріальні власні ресурси та резерви підприємства, а також можливості, які можуть надаватися зовнішнім середовищем. Запропонований механізм оцінки маркетингового потенціалу дозволяє в повній мірі визначити наявні ресурси в поточній діяльності суб’єкта господарювання та найбільш ефективні напрями їх використання в довгостроковій перспективі. В основу аналізу маркетингового потенціалу покладено комплексний підхід оцінки, застосування якого найбільш повно розкриває всі наявні ресурси.Посилання
Akif'eva, V.A. and Batova, N.M. (2015), «Issledovanie vzaimosvyazi marketingovogo, ekonomicheskogo i rynochnogo potentsialov predpriyatiya», Nauchnyy zhurnal NIU ITMO, Seriya Ekonomika i ekologicheskiy menedzhment, No. 3, pр. 42–62.
Akif'eva, V.A. and Batova, T.N. (2015), «Sistematizatsiya opredeleniy ponyatiya «marketingovyy potentsial predpriyatiya», Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya, No. 1, [Online], available at: https://www.science-education.ru/121-17435
Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie, Ekonomika, Moskva, 519 р.
Aronova, V.V. (2008), «Chynnyky rozvytku marketyngovoi' dijal'nosti na pidpryjemstvi», Marketyng: teorija i pratyka, zbirnyk naukovyh prac', No. 14, рр. 32–35.
Artemenko, S.V. (2014), Upravlinnja marketyngovym potencialom pidpryjemstv rozdribnoi' torgivli, Abstract of the dissertation, Harkiv, 20 р.
Afonichkin, A.I. and Kolesnik, E.N. (2013), «Modeli i metody otsenki urovnya marketingovogo potentsiala ekonomicheskoy sistemy», Vestnik Volzhskogo universiteta im. V.N. Tatishcheva, No. 2 (28), pр. 115–119.
Afonichkin, A.I. and Kolesnik, E.N. (2013), «Modelirovanie i otsenka marketingovogo potentsiala predpriyatiya», Vestnik VUiT, Tol'yatti, No. 3 (26), pр. 6–14.
Barancheev, V.P. and Strizhov, S.G. (2004), «Analiz i otsenka marketingovogo potentsiala predpriyatiya», Marketing, No. 3, pр. 42–50.
Batova, T.N. and Krylova, V.A. (2016), Marketingovyy potentsial predpriyatiya, monografiya, Izdatel'skiy dom Akademii Estestvoznaniya, Moskva, 234 р.
Bezrukova, T.L., Sapronov, E.I. and Morkovina, S.S. (2008), Upravlenie konkurentosposobnost'yu predprinimatel'skoy organizatsii, monografiya, KnoRus, M., 163 р.
Besfamil'naya, S.V. and Rozhkov, A.A. (2002), «Organizatsiya monitoringa sistemy vosproizvodstva rabochikh mest, sozdannykh po programmam mestnogo razvitiya v uglepromyshlennykh regionakh», Ugol', No. 3.
Bozhko, V.M. (2012), «Marketyngovyj potencial: sutnist', skladovi ta vzajemozv’jazok z ekonomichnym potencialom», Ekonomika ta upravlinnja personalom, ekonomichnyj forum, Р. 43.
Grygor’jeva, L.V. (2011), Formuvannja marketyngovogo potencialu promyslovyh pidpryjemstv, Dissertation, Hmel'nyc'kyj, 208 р.
Didchenko, O.I. (2013), «Marketyngovyj potencial pidpryjemstva jak skladova ekonomichnogo potencialu», Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektual'noi' vlasnosti, No. 1, pр. 269–272.
Jerankin, O.O. (2009), Marketyng v APK Ukrai'ny v umovah globalizacii', monografija, KNEU, K., 419 р.
Koval', T.O. and Jahkind, V.P. (2016), «Metodychni zasady ocinky strategichnyh konkurentnyh pozycij pry formuvanny marketyngovogo potencialu pidpryjemtsva», Biznes Inform, No. 9, pр. 112–118.
Kolesnyk, E.N. (2011), «Marketyngovyj potencyal: klassyfykacyja podhodov k ego yzuchenyju y ocenke», Voprosy ekonomiky y prava, No. 12, pр. 140–145.
Kolesnyk, E.N. (2013), «Ocenka marketyngovogo potencyala predpryjatyja», Fynansy y kredyt, No. 34 (562), pр. 63–70.
Kolesnyk, E.N. (2014), Ocenka y razvytye marketyngovogo potencyala predpryjatyj po proyzvodstvu pyshhevyh produktov, Dissertation, Tol'jatty, 213 р.
Kryvoshejeva, N.M. (2009), «Skladovi marketyngovogo potencialu pidpryjemstva v systemi strategichnogo upravlinnja», Ekonomichna strategija i perspektyvy rozvytku sfery torgivli ta poslug, No. 2, pр. 556–563.
Kunev, S.V. and Mal'chenkov, E.N. (2012), «Marketingovyy potentsial farmatsevticheskikh proizvoditeley: sushchnost' i tendentsii razvitiya», Regionologiya, No. 1, pр. 139–143.
Levkiv, G.Ja. (2016), «Ocinka efektyvnosti marketyngovogo upravlinnja pidpryjemstva», Upravlins'ka, finansova ta marketyngova dijal'nist' pidpryjemstv v umovah nestijkoi' ekonomiky, monografija, Dnipropetrovs'k, pр. 440–463.
Mal'chenkov, E.N. (2013), Razvitie marketingovogo potentsiala predpriyatiy farmatsevticheskoy promyshlennosti, Abstract of the dissertation, Penza, 223 p.
Mamatova, L.Sh. and Tolpezhnikov, R.A. (2014), «Istochniki obespecheniya finansovo-investitsionnogo potentsiala promyshlennogo predpriyatiya», Problemy i perspektivy razvitiya sotrudnichestva mezhdu stranami YugoVostochnoy Evropy v ramkakh Chernomorskogo ekonomicheskogo sotrudnichestva i GUAM, Sb. nauch. tr., DonNU, Vinnitsa, pр. 230–235.
Mamatova, L.Sh. (2017), «Misce marketyngovogo potencialu v systemi finansovo-investycijnogo potencialu pidpryjemstv», Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektual'noi' vlasnosti, zbirnyk naukovyh prac', Vol. 15, pр. 140–145.
Markova, N.M. (2010), Upravlinnja marketyngovym potencialom metalurgijnyh pidpryjemstv, Abstract of the dissertation, Mariupol', 21 p.
Matjunina, M.V. (2013), Marketyngovyj potencial integrovanyh pidpryjemstv mashynobuduvannja, Abstract of the dissertation, Mariupol', 20 p.
Moroz, L.A. (2009), «Strategichnyj analiz marketyngovogo potencialu pidpryjemstva», Visnyk Nacional'nogo universytetu «L'vivs'ka politehnika», pр. 45–50.
Oleksjuk, O. (2001), «Marketyngovyj potencial pidpryjemstv cementnoi' promyslovosti Ukrai'ny», Marketyng v Ukrai'ni, No. 4, pр. 42–45.
Pylypenko, A.A. and Berezovs'kyj, K.M. (2013), «Ocinjuvannja marketyngovogo potencialu ta zabezpechennja cil'ovoi' orijentacii' pidpryjemstva cherez vyznachennja jogo strategichnoi' vidpovidnosti», Ekonomika rozvytku, No. 4, pр. 109–117.
Pylypenko, A.A. and Berezovs'kyj, K.M. (2014), «Rozvytok tehnologii' ocinjuvannja marketyngovogo potencialu promyslovogo pidpryjemstva cherez riven' jogo strategichnoi' vidpovidnosti», Ekonomika: realii' chasu, No. 6, pр. 6–20.
Polishhuk, I.I. (2016), «Faktory rozvytku marketyngovogo potencialu pidpryjemstva», Naukovyj visnyk Polissja, Vol. 2, pр. 97–102.
Polishhuk, I.I. and Sharko, V.V. (2016), «Metody doslidzhennja marketyngovogo potencialu torgovel'nogo pidpryjemstva», Ekonomika ta suspil'stvo, No. 4, pр. 207–215.
Popov, E.V. (2002), Rynochnyy potentsial predpriyatiya, Izdatel'stvo «Ekonomika», M., 559 р.
Rodionova, A.P. (2009), «Otsenka i realizatsiya marketingovogo potentsiala razvitiya mashinostroitel'nykh predpriyatiy regiona», Regionologiya, No. 3.
Rozhko, N. and Burlic'ka, O. (2010), «Formuvannja marketyngovogo potencialu pidpryjemstva v umovah suchasnogo rynku», Galyc'kyj ekonomichnyj visnyk, No. 2 (27), pр. 60–63.
Rozdol'skaya, I.V. and Ledovskaya, M.E. (2013), «Komparativnyy analiz ponyatiya «marketingovyy potentsial» i ego funktsional'noe soderzhanie kak ekonomicheskoy kategorii», Vestnik belgorodskogo universiteta kooperatsii, ekonomiki i prava, No. 3, pр. 75–81.
Sandey, E. (2005), Otsenka marketingovogo potentsiala promyshlennogo predpriyatiya v usloviyakh rynochnoy ekonomiki, Dissertation, Volgograd, 184 р.
Semerkova, L.N. and Patrikeeva, Yu.V. (2008), «Obespechenie investitsionnoy privlekatel'nosti predpriyatiy mashinostroeniya posredstvom uluchsheniya marketingovogo potentsiala», Izvestiya VUZov. Povolzhskiy region, Obshchestvennye nauki, No. 4, pр. 72–80.
Telyshevs'ka, L.I., Komyshan, O.I. and Sergejev, S.S. (2013), «Marketyngovyj potencial u pidvyshhenni prybutkovosti pidpryjemstva», Mehanizm reguljuvannja ekonomiky, No. 3, pр. 126–132.
Tjagunova, Z.O. (2012), Upravlinnja marketyngovym potencialom torgovel'nyh pidpryjemstv spozhyvchoi' kooperacii' Ukrai'ny, Abstract of the dissertation, Poltava, 200 р.
Tjagunova, N.M. and Tjagunova, Z.O. (2010), «Marketyngovyj potencial rozdribnyh torgovel'nyh pidpryjemstv spozhyvchoi' kooperacii' Ukrai'ny», Naukovyj visnyk Poltavs'kogo universytetu spozhyvchoi' kooperacii' Ukrai'ny, No. 4, pр. 172–178.
Shatskiy, A.I. (2013), «Otsenka effektivnosti upravleniya marketingovym potentsialom», Kreativnaya ekonomika, No. 5 (77), pр. 111–116.
Yuldasheva, O.U. (2010), «K voprosu teorii i metodologii formirovaniya marketingovogo potentsiala kompanii», Prikladnaya ekonomika, pр. 95–110.
Yuldasheva, O.U. (2006), Teoriya i metodologiya razvitiya marketingovogo potentsiala firmy, Abstract of the dissertation, Sankt-Peterburg, 357 р.
Jahkind, V.P. (2010), Planuvannja marketyngovogo potencialu pidpryjemstva, Dissertation, Harkiv, 200 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Валентина Олександрівна Іваненко, Оксана Романівна Ковальчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та у відкритому доступі в електронному архіві університету та на сайті журналу.