Ідентифікація стейкхолдерів підприємств та оцінка їхнього впливу: теоретичний аспект

Автор(и)

  • Юлія Володимирівна Герасименко Вінницький національний аграрний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.26642/jen-2019-1(87)-9-16

Ключові слова:

стейкхолдери, концепція зацікавлених сторін, управлінські рішення, інтереси та очікування, вплив, партнерські відносини

Анотація

Ідентифікація стейкхолдерів та оцінка їхнього впливу – відповідальна управлінська складова підприємств, оскільки не просто знижує ризик виникнення деструктивного конфлікту в разі ігнорування інтересів та очікувань окремих груп стейкхолдерів, а сприяє налагодженню партнерських відносин, формуванню ділової репутації і виходу підприємств на міжнародні ринки. Відповідно, інтегрування концепції зацікавлених сторін у систему менеджменту сприяє створенню цінності як для підприємства, так і для стейкхолдерів.
Згідно зі стандартом АА1000SES (Accountability Stakeholder Engagement Standard), зобов’язання підприємства – спиратися на базовий принцип – співпричетність, який передбачає охоплення всіх зацікавлених сторін, їх право висловити свої запити, думки і бути почутими. Співпричетність же може бути досягнута при дотриманні таких принципів, як істотність, повнота, реагування. У наукових колах розглядаються різні підходи, критерії, інструменти визначення зацікавлених сторін, і на основі проведених досліджень запропоновано акцентувати увагу на двох факторах їхнього потенційного впливу: ресурси і влада. Відповідно, обґрунтовано, що ідентифікацію стейкхолдерів і оцінку їхнього впливу доцільно здійснювати у так званому «силовому полі» між параметрами ресурсоутворюючий і владний потенціали, умовно поділивши його на три рівні впливу: низький, середній і високий. На основі цих параметрів запропоновано об’єднати групи зацікавлених сторін у чотири рольові категорії: відповідальні стейкхолдери, ділові партнери, спостерігачі, регулюючі інститути, що полегшить подальший процес вибору стратегії налагодження партнерських відносин зі стейкхолдерами. Крім того, подано загальну характеристику базових груп стейкхолдерів із зазначенням їхніх інтересів та очікувань, характеру впливу на підприємства.

Біографія автора

Юлія Володимирівна Герасименко, Вінницький національний аграрний університет

J.V. Herasymenko

Посилання

Al'kema, V.G. and Bol'botenko, I.V. (2014), «Metodyka ocinky rivnja ekonomichnoi' bezpeky sub’jektiv audytors'koi' dijal'nosti», Global'ni ta nacional'ni problemy ekonomiky, Vol. 2, pp. 375–382.

Bas, Ju.V. (2013), «Koncepcija zacikavlenyh storin u systemi korporatyvnoi' social'noi' vidpovidal'nosti», Menedzhment i marketing, No. 4 (32), Vol. 2, pp. 115–120.

Krik, T., Forstejter, M., Monagan, F. and Silanpa, M. (2005), Vzaimodejstvie s zainteresovannymi storonami: prakticheskoe rukovodstvo po organizacii vzaimodejstvija so stejkholderami, 148 p., [On-line], available at: http://www.urbaneconomics.ru/sites/default/files/2528_import.pdf

Myroshnychenko, Ju.O. and Bondar, A.V. (2018), «Model' vzajemodii' stejkholderiv u real'nomu sektori ekonomiky Ukrai'ny v konteksti KSV», Shidna Jevropa: Ekonomika, biznes ta upravlinnja, Vol. 5, pp. 71–74.

Smachylo, V.V., Kolmakova, O.M. and Kolomijec', Ju.V. (2017), «Procedura analizu stejkholderiv pidpryjemstva», Mukachivs'kyj derzhavnyj universytet, Vol. 12, pp. 348–353.

Strjelkov, O. (2016), «Rozvytok pidpryjemstva cherez urahuvannja interesiv stejkholderiv», Shid: Ekonomichni nauky, No. 6 (146), pp. 49–55.

Uchastie zainteresovannyh storon v prinjatii reshenij: teorija i praktika vzaimodejstvija (2018), InJekA, Novokuzneck, 120 p.

www.accountability.org (2015), AA1000 Stakeholder Engagement Standard, 40 p., [On-line], available at: https://www.accountability.org/wp-content/uploads/2016/10/AA1000SES_2015.pdf

Freeman, R. (1984), Edward Strategic management: a stakeholder approach, Pitman, 279 р.

Kochan, Т.A. and Rubinstein, С.A. (2000), «Toward a Stakeholder theory of the firm: the Saturn partnership», Organization Science, Vol. 11, No. 4, pp. 367–386.

Mitchell, R.K., Agle, B.R. and Wood, D.J. (1997), «Toward a theory of stakeholder identification and salience: defining the principle of who and what really counts», The Academy of Management Review, Vol. 22 (4), pp. 853–886.

«Practical overview of the linkages between ISO 26000:2010, Guidance on social responsibility and OECD Guidelines for Multinational Enterprises» (2017), 32 р., [On-line], available at: http://iso26000.info/wp-content/uploads/2017/02/ISO-26000_and_OECD_Guidelines_MNE_PPO_v1.pdf

«What is Stakeholder theory and how does it impact an organization?», [On-line], available at: https://www.smartsheet.com/what-stakeholder-theory-and-how-does-it-impact-organization

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-11

Як цитувати

Герасименко, Ю. В. (2019). Ідентифікація стейкхолдерів підприємств та оцінка їхнього впливу: теоретичний аспект. «Вісник ЖДТУ»: Економіка, управління та адміністрування, (1(87), 9–16. https://doi.org/10.26642/jen-2019-1(87)-9-16

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА