Психосемантичний образ робітника як фактор формування робочої сили підприємства

Автор(и)

  • Тарас Юрійович Кулаковський Житомирський університет ім. І. Франка, Україна
  • Ольга Григорівна Кулаковська Житомирський університет ім. І. Франка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.26642/jen-2019-1(87)-145-149

Ключові слова:

успішний робітник, метод ненаправленого асоціативного експерименту, факторний аналіз, дисперсія, щедрий, добропорядний, плануючий, працьовитий, багатий, вимогливий, самостійний, амбіційний

Анотація

У статті на основі емпіричного дослідження виявлені особливості образу успішного робітника в уявленнях студентської молоді. Учасниками дослідження стали студенти двох університетів міста Житомира (Житомирського національного агроекологічного університету та Житомирського державного університету ім. І. Франка). Загальна вибірка досліджуваних склала 54 особи з них: 34 – жінки та 20 – чоловіків. На першому етапі дослідження було використано метод ненаправленого асоціативного експерименту та отримано 543 асоціації на слово-стимул (словосполучення) «успішний робітник». З отриманого масиву даних було відібрано 15 найбільш часто вживаних асоціацій та на цій основі розроблено авторський опитувальник з 7-бальною шкалою оцінювання. Опитувальник спрямований на вивчення семантичного змісту образу «успішний робітник» у свідомості студентської молоді. В результаті проведеного факторного аналізу було виділено п’ять факторів, що пояснюють 70,4 % відсотків дисперсії. Встановлено уявлення студентської молоді щодо характеристик успішного робітника, а саме: 1. фінансовий успіх успішного робітника залежить лише від працьовитості; 2. такі характеристики, як професіоналізм, винахідливість у свідомості студентської молоді не асоціюються з рівнем багатства робітника; 3. підкреслюються репутаційні характеристики: плануючий, добропорядний та щедрий; 4. успішний робітник у свідомості студентів позбавлений характеристик, що передбачають прагнення до домінування та високого соціального статусу.

Біографії авторів

Тарас Юрійович Кулаковський, Житомирський університет ім. І. Франка

T.Y. Kulakovsky

Ольга Григорівна Кулаковська, Житомирський університет ім. І. Франка

O.G. Kulakovska

Посилання

Barchi, B.V. (2017), «Vybir profesii' klijentamy centru zajnjatosti v konteksti social'no-ekonomichnyh zmin», Psyhologichnyj chasopys, No. 1 (5), pp. 186–197.

Vasylenko, O. (2016), «Orijentyry dlja vyboru majbutn'oi' profesii' vypusknykamy zagal'noosvitnih shkil u suchasnyh umovah», Zbirnyk naukovyh prac' Nacional'noi' akademii' derzhavnoi' prykordonnoi' sluzhby Ukrai'ny, Serija Pedagogichni nauky, No. 3 (5), pp. 31–40.

V'juzhanina, S.A. and Kozhevnikova, O.V. (2016), Psihosemantika. Metod semanticheskogo differenciala, uchebno-metodicheskoe posobie, Izdatel'skij centr «Udmurtskij universitet», Izhevsk, 120 p.

Dvornichenko, L.L. (2015), «Filosofs'ko-psyhologichni aspekty profesijnoi' orijentacii' ta samorealizacii' osobystosti v suchasnomu sviti praci», Psyhologija i osobystist', No. 2 (8), Part 1, pp. 272–283.

«90 % bezrobitnyh ukrai'nciv majut' vyshhu osvitu», Derzhsluzhba zajnjatosti, [Online], available at: https://ua.112.ua/suspilstvo/derzhsluzhba-zainiatosti-90-bezrobitnykh-ukraintsiv-maiut-vyshchu-osvitu-478646.html

Zakatnov, D.O. and Parzhnyc'kyj, V.V. (2012), Pidgotovka uchnivs'koi' molodi do vyboru robitnychyh profesij, metodychnyj posibnyk, IPTO NAPN Ukrai'ny, K., 49 p.

Karamushka, L.M. and Gnuskina, G.V. (2012), «Psyhologichni osoblyvosti pidpryjemnyc'koi' dijal'nosti: ocinka pidpryjemcjamy zmistu, osnovnyh motyviv, pozytyvnyh ta negatyvnyh storin pidpryjemnyc'koi' dijal'nosti», Aktual'ni problemy psyhologii', Vol. 1, Issue 35, pp. 107–111, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/appsuh_2012_1_35_24

Kredencer, O.V. (2015), «Doslidzhennja osoblyvostej rozvytku pidpryjemnyc'koi' aktyvnosti personalu osvitnih organizacij», Aktual'ni problemy psyhologii', zbirnyk naukovyh prac' Instytutu psyhologii' imeni G.S. Kostjuka NAPN Ukrai'ny, Instytut psyhologii' imeni G.S. Kostjuka NAPN Ukrai'ny, Issue 42, K., pp. 114–122.

Kredencer, O.V. (2016), «Pidpryjemnyc'ka samoefektyvnist' personalu osvitnih organizacij jak chynnyk rozvytku i'h pidpryjemnyc'koi' aktyvnosti», Organizacijna psyhologija. Ekonomichna psyhologija, naukovyj zhurnal, No. 1, pp. 51–60, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ophep_2016_1_8

Kulakovs'kyj, T.Ju. (2017), «Kognityvnyj pidhid u vyvchenni fenomenu pidpryjemcja», Visnyk Zhytomyrs'kogo derzhavnogo tehnologichnogo universytetu, No. 2 (80), pp. 117–123.

Kulakovs'kyj, T.Ju. and Kulakovs'ka, O.G. (2018), «Genderni osoblyvosti obrazu uspishnogo pidpryjemcja v svidomosti students'koi' molodi», Organizacijna psyhologija. Ekonomichna psyhologija, naukovyj zhurnal, No. 3 (14), pp. 50–56.

Lozovec'ka, V.T. (2012), Profesijna orijentacija molodi v umovah suchasnogo rynku praci, monografija, IPTO NAPN Ukrai'ny, K., 157 p.

Mitjagina, E.V. (2014), «Prichiny utraty prestizha rabochih special'nostej sredi molodezhi, sposoby preodolenija negativnyh tendencij», Vestnik Vjatskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta, pp. 16–27.

«Spysok krai'n za VVP (PKS) na dushu naselennja stanom na 2016 rik», za danymy CRU, [Online], available at: http://merkator.org.ua/dovidnyk/spysok-krajin-za-vvp-pks-na-dushu-naselenna/

Trushnikov, D.Ju., Zakaljukina, E.V., Baklanov, I.L. and other (2009), Formirovanie polozhitel'nogo imidzha rabochih professij. Metodicheskie ukazanija po formirovaniju polozhitel'nogo imidzha rabochih professij, in Ismagilova, I.V. (ed.), TOGIRRO, Tjumen', 52 p.

Chesnokova, L. (2011), «Prestyzh robitnychyh special'nostej – vymogy s'ogodennja», Molod' i rynok, No. 6 (77), pp. 119–122.

Gibb Dyer, W. (1994), «Toward a Theory of Entrepreneurial Careers», Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 19, No. 2, pp. 7–21, [Online], available at: https://doi.org/10.1177/104225879501900202

Hakim, C. (1991), «Grateful slaves and self-made women: fact and fantasy in women’s work orientations», European Sociological Review, Vol. 7, Issue 2, pp. 101–121, [Online], available at: https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.esr.a036590

Wrzesniewski, A., McCauley, C., Rozin, P. and Schwartz, B. (1997), «Jobs, Careers, and Callings: People’s Relations to Their Work», Journal of Research in Personality, Vol. 31, Issue 1, pp. 21–33.

Whiston, S.C. and Keller, B.K. (2004), «The Influences of the Family of Origin on Career Development: A Review and Analysis», The Counseling Psychologist, Vol. 32, No. (4), pp. 493–568, [Online], available at: https://doi.org/10.1177/0011000004265

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-11

Як цитувати

Кулаковський, Т. Ю., & Кулаковська, О. Г. (2019). Психосемантичний образ робітника як фактор формування робочої сили підприємства. «Вісник ЖДТУ»: Економіка, управління та адміністрування, (1(87), 145–149. https://doi.org/10.26642/jen-2019-1(87)-145-149

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ